Διαγωνισμός Σκίτσου – Εικονογράφησης για Νέους

Τρίτη ηλικία και ασφαλής οδήγηση

O διαγωνισμός συνεχίζει τη διαδρομή του και λίγο πριν το τέρμα, ζητά από σένα να τον οδηγήσεις:
Βαθμολόγησε με τα ανάλογα αστέρια τα 7 καλύτερα έργα και άνοιξε το δρόμο στους 3 νικητές.
Το 50% της ψηφοφορίας, εξαρτάται από τη δική σου τιμονιά…

 *Η παρουσίαση των έργων του διαγωνισμού γίνεται βάσει αλφαβητικής σειράς του επωνύμου των καλλιτεχνών.
*Η ψηφοφορία λήγει τη Δευτέρα 17/9/2018 & ώρα 23:59

Οδηγώντας στην 3η Ηλικία δεν σημαίνει απαραιτήτως πως ο οδηγός έχει γεράσει και αν έχει, δεν σημαίνει απαραιτήτως πως δεν είναι ικανός. Είναι το θέμα τόσο ειδικό κι ο δρόμος της 3ης Ηλικίας τόσο στενός, που δε θα μπορούσε να χωρέσει γενικεύσεις. Δε ζουν, δεν ωριμάζουν, δε γερνούν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Πώς θα μπορούσαν λοιπόν, ίδια να οδηγούν;

Οδηγώντας στην 3η Ηλικία κάποιοι βάζουν την ωριμότητα να βαστά το τιμόνι και τη συγκράτηση στο πλαϊνό κάθισμα για να τους συμβουλεύει. Παγκόσμιες έρευνες καταδεικνύουν πως όσο η αίσθηση παντοδυναμίας των νιάτων υποχωρεί, αρκετοί οδηγοί τείνουν να μειώνουν την ταχύτητα, να διανύουν μικρότερες αποστάσεις, να αποφεύγουν τη νυχτερινή οδήγηση και κυρίως, να μην οδηγούν πιωμένοι ή μιλώντας στο κινητό τους τηλέφωνο. Όσο ο χρόνος καθιστά τους εαυτούς τους πιο ευάλωτους, τόσο εκείνοι γίνονται πιο αυστηροί με τους εαυτούς τους. Μια συστολή τους συνοδεύει, παράλληλα με την αντικειμενική ίσως έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών, τη μείωση των αντανακλαστικών, την εξασθένηση της όρασης, της ακοής ή και της γενικότερης υγείας.

Οδηγώντας στην 3η Ηλικία κάποιοι νιώθουν πως δεν είναι άτρωτοι πια, οπότε φροντίζουν να είναι συνετοί με το αυτοκίνητο ή τη μηχανή που αποτελεί γι’ αυτούς πολλά παραπάνω από ένα όχημα: το μέσο που τους αποκλείει από τον κοινωνικό αποκλεισμό, οδηγώντας τους έξω απ’ το σπίτι. Στην ανεξαρτησία και την ευτυχία.

Τί έπρεπε να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες προκειμένου να γίνουν συμμετέχοντες στο πνεύμα του διαγωνισμού; Μα, αυτά ακριβώς που χρειάζεται να γνωρίζουν κι όσοι μεγαλώνουν πίσω απ’ το τιμόνι. Τα 4 φανάρια που σηματοδοτούν μια διασταύρωση. Τις 4 σημάνσεις που οφείλει να μελετήσει όποιος οδηγεί στην 3η Ηλικία και όποιος αποφασίζει να δηλώσει συμμετοχή στο διαγωνισμό.

  1. Ιατρική Αξιολόγηση
    Επίσκεψη στο γιατρό, ναι. Σε γιατρούς πολλών ειδικοτήτων. Μια εξέταση στα μάτια, στα αυτιά, στα αντανακλαστικά, στη διαύγεια του νου, στην καρδιά. Ένας έλεγχος στη γενική κατάσταση του οργανισμού, για να αξιολογηθεί του καθενός η κατάσταση. Ενδεχομένως, ο 75άχρονος που σφύζει από υγεία, να οδηγεί ασφαλέστερα από τον οδηγό των 68 ετών που όμως, πάσχει από χρόνιους ιλίγγους.
  2. Επανεκπαίδευση
    Επιστροφή στα θρανία, ναι. Μια ματιά στα σήματα, ξανά. Λίγα μαθήματα με έναν δάσκαλο, ξανά. Το να βγει στο δρόμο ξανά, έχοντας την αίσθηση πως μαθαίνει από την αρχή και όχι πως ήδη ξέρει. Εξάλλου, κάποια πράγματα, ενδεχομένως αλλάξαν μέσα στα χρόνια. Οι πινακίδες, οι δρόμοι, οι συνήθειες. Τότε δεν υπήρχαν, αλλά σήμερα υπάρχουν προσομοιωτές, σαν αυτούς των αεροπόρων! Να ανέβει λοιπόν στον προσομοιωτή, να στρίψει δεξιά, να στρίψει αριστερά, να πατήσει γκάζι και φρένο, καταλαβαίνοντας ο ίδιος τι μπορεί και τι όχι.
  3. Αξιολόγηση του μεταφορικού μέσου
    Ένα γενικό check up στο αυτοκίνητο ή στη μηχανή, ναι. Μπορεί το όχημα να είναι παλιό και να χρίζει διορθώσεων ή μετατροπών. Μπορεί τα λάστιχα να είναι φθαρμένα και τότε, πως μπορεί κάποιος να οδηγεί με ασφάλεια, ακόμα και αν όλα τα ανωτέρω τον καθιστούν ασφαλή; Μπορεί από την άλλη το όχημα να είναι ολοκαίνουργιο, μαζί και οι τεχνολογίες που του φορέθηκαν. Αν όμως ο οδηγός δεν τις γνωρίζει ή τις φοβάται; Μια «όπισθεν που φωνάζει», μια «προσωπική συμβουλή παρκαρίσματος», τα κρυφά σημεία που «βλέπει» το αυτοκίνητο ενώ δε φαίνονται, είναι τεχνολογική δύναμη στα χέρια ενός οδηγού που απειροελάχιστα, έστω, αλλά κάθε μέρα, χάνει λίγη απ’ τη δική του.
  4. Υποστηρικτικό περιβάλλον
    Η κόρη, ο γιος, η ανιψιά, ο γείτονας, η φίλη. Ο αντίπαλος στο τάβλι, ναι. Το περιβάλλον του καθενός που μπορεί να διαφέρει, αλλά οφείλει να συγκλίνει στο υποστηρικτικό του ρόλου του. Αν συνέβη τρακάρισμα κι ο οδηγός διστάζει να οδηγήσει ξανά, πρέπει το περιβάλλον να δώσει την ώθηση. Αν πάλι έχει εμπιστοσύνη μεγαλύτερη από ικανότητες, πρέπει να τον προφυλάξει. Να καθίσει πλάι του. Να οδηγήσουν παρέα. Σε κάθε περίπτωση το περιβάλλον πρέπει να μην αδιαφορεί. Πρέπει με κάποιον τρόπο να καταφέρει να γίνει συνοδηγός.

Προσοχή στο STOP

Υπάρχει και μια επιπλέον παράμετρος που δεν αφορά στον οδηγό της 3ης Ηλικίας, εκτός και αν είναι Υπουργός, Δήμαρχος, Πολιτικός Μηχανικός… Η κατάσταση των δρόμων, του φωτισμού, των πινακίδων σήμανσης. Όσα πρέπει να εξασφαλίζει η πολιτεία που είναι καθ’ όλα καθοριστικά, διότι αν τον ηλικιωμένο οδηγό τον ρουφήξει μια «λακούβα έκπληξη» στη μέση της τεράστιας λεωφόρου, είναι πιθανόν να μην ευθύνονται σε τίποτα τα αξιοσέβαστα του χρόνια!

Αφήστε μας το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *